Робота з обдарованими дітьми



Ознаки обдарованих дітей


У працях зарубіжних педагогів і психологів виявлено десять ознак талановитих дітей.
1. Вони завжди чимось зайняті і дуже активні.
2. Хочуть знать про все більш докладно і вимагають від дорослих додаткової інформації.
3. Навчання їм у задоволення: вони хочуть учитись і досягають успіхів.
4. Здатні займатися самостійно.
5. Уміють критично оцінювати дійсність і намагаються проникнути у суть явищ, не задовольняючись поверхневим поясненням.
6. Урок представляє для них інтерес тоді, коли використовується проблемний метод.
7. На відміну від однолітків, краще можуть розкрити відношення між явищами та сутністю, систематизувати, класифікувати.
8. Прагнуть працювати і працюють більше за своїх однолітків.
9. Ставлять безліч питань дорослим, які знаходяться поруч, і чекають невичерпної відповіді на своє питання.

10. Мають сильно виражене почуття справедливості.
Анкета  «Обдарована дитина»
Уважно прочитайте й позначте ті характеристики, які притаманні дитині.
1.     Володіє великим обсягом інформації.
2.     Має багатий словниковий запас.
3.     Легко переносить засвоєне на новий матеріал.
4.     Установлює причинно-наслідкові зв’язки.
5.     Уміє робити висновки.
6.     Бере участь у розв’язуванні складних проблем.
7.     Уміє висловлювати складні ідеї.
8.     Чутлива до протиріч.
9.     Використовує альтернативні шляхи пошуку інформації.
Робота з обдарованими учнями з біології на уроках 
На уроках біології потрібно особливу увагу приділяти обдарованим дітям, розвивати їх логічне мислення, творчу активність, бажання глибше, ніж інші учні, пізнати загадковий світ живої природи. Обдарованість, талановитість необхідно пов’язувати з особливостями власне творчої діяльності, проявом творчості, функціонуванням творчої людини. На уроках біології потрібно формувати і розвивати в обдарованих дітей: 
- задатки, схильності, що виявляються в підвищеній чутливості, певній вибірковості, перевагах та динамічності психічних процесів; 
- інтереси, їх спрямованість, частоту і систематичність прояву, домінування пізнавальних інтересів; 
- допитливість, прагнення до створення нового, схильність до вирішення і пошуку проблем;
 - швидкість у засвоєнні нової інформації, утворення асоціацій;
 - прояв загального інтелекту — сприйняття, розуміння, швидкість оцінок і вибору шляху рішення;
 - емоційне забарвлення процесів, емоційне ставлення, вплив почуттів на суб’єктивне оцінювання;
 - наполегливість, цілеспрямованість, працьовитість;
 - інтуїтивізм, схильність до оцінок та прогнозів;
 - швидкість в оволодінні вміннями і навичками, прийомами; 
- здатність до вироблення власних стратегій.
Алгоритм роботи з обдарованими дітьми 
1. Виявлення здібностей та обдарувань учнів: 
- використання методик «Оперативна пам’ять», «Пам’ять на образи», «Кількісні відношення», «Методика Равена»; 
- проведення тесту А. Фурмана для визначення інтелектуального потенціалу дитини; 
- запровадження діагностики для вивчення інтересів особистості, діагностики інтелекту; 
- створення банку даних «Обдарована дитина». 
2. Мотиваційна робота з обдарованими учнями для орієнтації їх на досягнення високих результатів діяльності. 
3. Організація системної роботи:
 - ступенева профілізація навчання;
 - введення додаткових предметів, спецкурсів, курсів за вибором; 
- широка мережа факультативних занять; 
- діяльність осередку наукового товариства учнів МАН;
 - робота наукових гуртків; 
- співпраця школи юного науковця; 
- самоосвітня діяльність учнів; 
- робота в мережі Інтернет;
 - робота консультаційного центру;
 - співпраця з позашкільними установами. 
4. Добір та розстановка кадрів, розподіл між ними прав та обов’язків з урахуванням особистісних рис та можливостей, психологічної сумісності, мети особистого розвитку: 
- конкурсний відбір кадрів; y психологічне діагностування та анкетування; 
y моніторинг діяльності вчителя; 
- залучення працівників наукових установ, центрів, викладачів вишів;
 - науково-методичне забезпечення роботи з обдарованими дітьми; 
- розробка та впровадження авторських програм;
 - видавнича діяльність.



Немає коментарів:

Дописати коментар